Rey de burlas (The Mocking of Christ), from Tenancingo (Mexico): an integral study for the preservation of a cultural object

Authors

  • Magdalena Rojas Vences Universidad Politécnica de Valencia (UPV), Spain

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.105

Keywords:

Rey de burlas (The Mocking of Christ), Tenancingo, Van Dyck, easel painting, restoration

Abstract

This essay discusses the research carried out during the restoration of the easel painting known as Rey de burlas (The Mocking of Christ), that belongs to the municipality of Tenancingo, Estado de México (México). The study departs from the subject of the painting, which links it to the reference sources for its creation, which have their origin in La coronación de espinas (The Crowning with Thorns) by Van Dyck. Later, the paper analyzes both the pictorial model and its relationship with other paintings produced in Mexico. Finally, all of the above information is articulated into a system for a comprehensive understanding of the Rey de burlas that became the framework for its restoration, which aimed to reinsert this cultural heritage into its present context. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Magdalena Rojas Vences, Universidad Politécnica de Valencia (UPV), Spain

On progress

References

Brown, Christopher y Hans Vlieghe

Anthony van Dyck, 1599-1641, Amberes y Londres,

Koninklijk Museum voor Schone Kunsten y Royal Academy of Arts.

Carrillo y Gariel, Abelardo

Técnica de la pintura de Nueva España, México, IIE-UNAM.

Mues Orts, Paula

El arte maestra: traducción novohispana de un tratado pictórico italiano, México, Museo de la Basílica de Guadalupe.

Nadal P., Jerónimo 1975 [1607] Imágenes de la historia evangélica, Barcelona, El Albir.

Navarrete Prieto, Benito

La pintura andaluza del siglo XVII y sus fuentes grabadas, Madrid, Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico.

Pacheco, Francisco

[1649] El arte de la pintura, Madrid, Cátedra.

Palomino de Castro y Antonio Velasco.

[1715] El museo pictórico o escala óptica. Teórica de la pintura, en que se describe su orígen, esencia, especies y qualidades, t. I, Buenos Aires, Poseidón.

Réau, Louis

Iconografía del arte cristiano. Iconografía de la Biblia: Nuevo Testamento, t. I, vol. II, Barcelona, El Serbal.

Rojas Vences, Magdalena

“Rey de burlas, san Clemente, Tenancingo. Informe de los trabajos realizados en la obra”, mecanoescrito, México, ENCRyM-INAH.

Ruiz Gomar, Rogelio

Iglesia de la Profesa, México, Comisión Nacional de Arte Sacro, A. C.

Sigaut, Nelly

Jose? Juárez. Recursos y discursos del arte de pintar, México, Patronato del Museo Nacional de Arte.

Vergara, Alejandro y Friso Lammertse

El joven Van Dyck, Madrid, Museo Nacional del Prado.

Vlieghe, Hans

Arte y arquitectura flamenca, 1585-1700, Madrid, Cátedra.

Published

2014-12-05

How to Cite

Rojas Vences, M. (2014). Rey de burlas (The Mocking of Christ), from Tenancingo (Mexico): an integral study for the preservation of a cultural object. Intervención, (9), 16–25. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.105

Issue

Section

Essay