Revisiting to Understand: An Evaluation of the Influence of Conservation on the Display Representation of Hernan Cortes’ Funerary Cloth, Mexico
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2018.17.189Palabras clave:
representation, object biography, museum display, funerary cloth, Museo Nacional de Historia, Hernan Cortes, MexicoResumen
This ESSAY draws upon Igor Kopytoff’s article “The Cultural Biography of Things: Commoditization as Process” (1986) to analyse the cultural biography of Hernan Cortes’ funerary cloth, a remarkable item that is part of the collection of the Museo Nacional de Historia, Instituto Nacional de Antropología e Historia (MNH, National Museum of History, National Institute of Anthropology and History), Mexico. By examining the way certain practices (i.e. documentation, conservation treatment and display) recently influenced this artefact’s representation, it offers a critical perspective by integrating the object’s biography. Thus, this ESSAY adds to recent debates regarding the impact of conservation on museum interpretation.
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El presente ENSAYO retoma el artículo “The Cultural Biography of Things: Commoditization as Process” de Igor Kopytoff (1986) para plantear una biografía cultural del Pañuelo Funerario de Hernán Cortés, un artefacto de gran importancia que es parte de la colección del Museo Nacional de Historia, Instituto Nacional de Antropología e Historia (MNH-inah), México. Al explorar la manera en la que ciertas prácticas (tales como la documentación, los tratamientos de conservación-restauración y el montaje expositivo) influenciaron la reciente representación de este artefacto, se propone una perspectiva crítica que integra su biografía cultural. Por lo tanto, este ENSAYO busca contribuir a los debates actuales sobre el impacto de la conservación-restauración en la interpretación museográfica.
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