Two Decades of Radiographic Inspection in Spain: Retrospective and Future Perspectives in a Context of Technological Change
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.10.126Keywords:
X-ray, digital format, conservation-restoration, cultural property, SpainAbstract
This contribution, written on the occasion of the fulfilment of two decades of work at the Laboratorio de Inspección Radiográfica del Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio (Laboratory of Radiographic Inspection of the University of Heritage Restoration, IRP) of the Universitat Politècnica de València (Polytechnic University of Valencia, UPV), analyzes documentary input of the techniques of radiography in the field of conservation-restoration. Furthermore it studies the challenge of use of radiography in the context of technological innovation experienced in the last years, specifically during its transition from the traditional analogue format to the digital one.
With testimonies of this evolution, alongside the exhibition that forms part of a catalogue of radiologic studies on a diversity of cultural goods, some considerations are outlined on the promising future of the implementation of this technique in the field of heritage.
Downloads
References
Bosch, Ignacio (Ed.), (2001) Real Basílica de la Virgen de los Desamparados de Valencia: restauración de los fondos pictóricos y escultóricos 1998-2001, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
Díaz. Tatiana, (2013) “Propuesta metodológica en el estudio previo de los materiales férreos de la Villa romana de Sant Gregori (Burriana, Castellón)”, tesis de Máster en Conservación y Restauración de Bienes Culturales, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
Garrido, Mª Carmen, (1984) “Technique radiographique grand format applicable in situ sur le tableau exposés actuellement au Musée du Prado”, Copenague, en Actas de la VII Conferencia Trienal. ICOM, Comite for Coservation, pp. 1, 7-9.
Gilardoni, Antonio, (1994) X-Ray in art. (2ª. Ed), Lecco. (Italia), Gilardoni SpA.
Flors, Enric (Ed.), (2010) Torre la Sal (Ribera de Cabanes, Castellón): evolución del paisaje antrópico desde la Prehistoria hasta el Medievo, Castellón, Servicio de Publicaciones de la Diputación Provincial de Castellón. p. 391.
Madrid, José A, (2000) Metodología para la mejora del contraste en el análisis radiográfico aplicado a la conservación y restauración de obras de arte, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
(2006) Aplicación de la técnica radiográfica en la conservación y restauración de bienes culturales, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia.
(2012) “Radiographic analysis of two automata works by the artist Francisco Sanz and Baldoví”, En 2nd International Workshop Physical and Chemical Analytical Techniques in Cultural Heritage. 4th and 5th June 2012. Lisboa.
(2012) “Aplicación de la técnica radiográfica digital en el estudio de Bienes Culturales. Caso de estudio de un desollado”, Madrid, en la revista Asociación Española de Ensayos No Destructivos. nº 61. pp 10-17.
(2013) “Use of telemetry X-ray techniques in large-size pictorial Works”, Ge-conservacion 5: 101-109.
Madrid, José A. y Ramírez, Ana, (2011) “Radiografía digital en el estudio de piezas cerámicas. Estudio e interpretación de cerámica medieval procedente del museo Arqueológico de Burriana”, Ayuntamiento de Burriana, Castellón, en V.V.A.A. (2011): La arqueología de la Buriyyana islámica a la Borriana Cristiana. pp 153-172.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.