Under the cover of a sarape: colors and international conciliations through folk art

Authors

  • Marilyn Adriana Ortiz Gasca Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía [ENCRyM], Instituto Nacional de Antropología e Historia [INAH]

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.106

Keywords:

Mexican folk art, Dwight Morrow, garland medallion, Mexico-United States Relations, Saltillo sarape

Abstract

Textiles, as any other cultural artifact, weave history and creativity. This paper records the history of a sarape form Saltillo, that has hitherto kept the secrets of its singularity , not only related to its manufacture technique and design, but, particularly to a political, social and diplomatic dimension: it was witness to the cultural conciliation between  Mexico and the United States of America during the 1930´s. Like the warp and woof in this textile, the approach of these two nations interwined of ideas and acts; one of them was that of Dwight and Elizabeth Morrow in acquiring this textile featuring unusual values.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marilyn Adriana Ortiz Gasca, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía [ENCRyM], Instituto Nacional de Antropología e Historia [INAH]

Pendiente

References

APA (ed.)

Manual de publicaciones de la American Psychological

Association, México, El Manual Moderno/American Psychological Association (APA).

Armella de Aspe, Virginia y Teresa Castelló Yturbide

Rebozos y sarapes de México, México, Gutsa.

Danly, Susan

“Casa Mañana”, en Susan Danly (ed.), Casa Mañana:

The Morrow Collection of Mexican Arts, catálogo de exposición, Albuquerque, University of New Mexico Press, 115-131.

Delpar, Helen

The Enormous Vogue of Things Mexican: Cultural Relations Between the United States and Mexico, 1920-1935, Tuscalosa, The University of Alabama Press.

González Villarruel, Alejandro

Comunicación personal. Plática en el marco de proceso de enseñanza-aprendizaje del Seminario-Taller de Conservación y Restauración de Textiles de la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía, Instituto Nacional de Antropología e Historia (STCRT, ENCRyM-INHA).

Leal, Gabriel

“Entre tramas y urdimbres: técnicas”, en Sarape de Saltillo, México, Instituto Coahuilense de Cultura/Conaculta,

-119.

Lee, Anthony

“Pintando la chispa de la esperanza: ‘Historia de Cuernavaca y Morelos’, de Diego Rivera”, en Susan Danly (ed.) 2001:147-155.

López, Rick A.

“Los Morrow en México: política nacionalista, patrocinio extranjero y la promoción de las artes populares mexicanas”, en Susan Danly (ed.), 2001:65-80.

Meyer, Lorenzo

“El primer tramo del camino”, en Historia general de

México, t. 2, México, El Colegio de México, 1183-1271.

Stavans, Ilan

“Introducción”, en Susan Danly (ed.), 2001:5-10.

STCRT

“Sarape. Informe de los trabajos de Restauración y Conservación realizados”, mecanoescrito, ENCRyM-INAH.

Turok, Marta

“Consolidación de una prenda nacional”, en Sarape de

Saltillo, México, Instituto Coahuilense de Cultura/Conaculta,

-85.

Published

2014-12-05

How to Cite

Ortiz Gasca, M. A. (2014). Under the cover of a sarape: colors and international conciliations through folk art. Intervención, (9), 26–33. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.106

Issue

Section

Showcase