Restoration’s function in mass culture: a critique to Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images)

Authors

  • Elsa Arroyo Lemus Instituto de Investigaciones Estéticas (IIEs) Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte (LDOA) de la Facultad de Filosofía y Letras FFyL-Universidad Nacional Autónoma de México UNAM

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.115

Keywords:

restauración, arte virreinal, difusión

Abstract

This is a review of Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images), a museum exhibition presented in the Antiguo Colegio de San Ildefonso from May to September, 2013. The critique discusses issues both about the dissemination of conservation-restoration of works of art from the Viceregal period as well as regarding the processes involved in restoring easel paintings, in order to emphasize the analysis of the disciplinary notion of restoration that was implicit in the exhibition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elsa Arroyo Lemus, Instituto de Investigaciones Estéticas (IIEs) Laboratorio de Diagnóstico de Obras de Arte (LDOA) de la Facultad de Filosofía y Letras FFyL-Universidad Nacional Autónoma de México UNAM

Pendiente

References

Antiguo Colegio de San Ildelfonso

Luz renaciente. Imágenes restauradas, documento electrónico disponible en [http://www.sanildefonso.org.mx/

expos/luzrenaciente/index.html], consultado el 17 de septiembre del 2013.

Bailão, Ana

“As técnicas de reintegração cromática na pintura: revisão historiográfica”, Ge Conservación (2):45-63.

Bomford, David

“The Conservator as Narrator: Changed Perspectives in the Conservation of Paintings”, en Mark Leonard (ed.), Personal Viewpoints: Thoughts about Painting Conservation, Los Angeles, The Getty Conservation Institute, 1-12.

Bonnefantenmuseum

The Limburg Conservation Institute (SRAL - Stichting Restauratie Atelier Limburg), Maastricht, Bonnefantenmuseum, documento electrónico disponible en [http://www.bonnefanten.nl/en/exhibitions/open_restauration_atelier], consultado en marzo de 2014.

Brandi, Cesare

[1963] Teoría de la restauración, Madrid, Alianza.

Calvo, Ana

Conservación y restauración: materiales, técnicas y procedimientos de la A a la Z, Barcelona, Del Serbal.

Canal 22

Restaurando México; serie documental, México, Producciones Camaleón, documento electrónico disponible

en [http://www.conaculta.gob.mx/detallenota/id=19977#.UjkahLyDbt8], consultado el 17 de septiembre de 2013.

Chanfón Olmos, Carlos

Fundamentos teóricos de la restauración, México, Facultad de Arquitectura-UNAM.

ICOMOS

“Carta Internacional sobre la Conservación y la Restauración de Monumentos y Sitios (Carta de Venecia)”, documento electrónico disponible en [http://www.icomos.org/charters/venice_sp.pdf], consultado en septiembre de 2013.

Marvelde, Mireille te

“Wax-resin lining”, en Joyce Hill Stoner y RebeccaRushfield (eds.), Conservation of easel paintings, Nueva York, Routledge, 424-433.

Mora, Paolo, Laura Mora y Paul Philippot

[1975 y 1984] “Problems of presentation”, en Nicholas Stanley Price et al. (eds.), Historical and philosophical issues in the conservation of cultural heritage, Los Ángeles, The Getty Conservation Institute, 343-354.

Museum voor Schone Kunsten

“The Ghent Alterpiece”, documento electrónico disponible en [http://closertovaneyck.kikirpa.be/#home], consultado en marzo de 2014.

Staniforth, Sarah y David Bomford,

“Lining and Colour Change: Further Results”, National

Gallery Technical Bulletin, 9, documento electrónico disponible en [http://www.nationalgallery.org.uk/upload/pdf/staniforth_bomford1985.pdf], conusultado en marzo de 2014.

Villers, Caroline (ed.)

Lining paintings: Papers from the Greenwich Conference on Comparative Lining Techniques, Londres, Archetype.

Wallerstein, Immanuel

Conocer el mundo, saber el mundo: el fin de lo aprendido. Una ciencia social para el siglo XXI, México, Siglo XXI Editores/UNAM.

Wadum, Jorgen

Vermeer Illuminated. Conservation, Restoration and Research, La Haya, Mauritshuis Museum.

Published

2014-12-05

How to Cite

Arroyo Lemus, E. (2014). Restoration’s function in mass culture: a critique to Luz Renaciente. Imágenes Restauradas (Light reborn. Restored images). Intervención, (9), 94–97. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2014.9.115

Issue

Section

Reseña de Exposición

Most read articles by the same author(s)