Delights and Risks of Artistic Pursuit

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art5

Keywords:

conservation, subjectivity, art, interpretation

Abstract

The conservator as a performing artist metaphor, suggested by Carolusa González Tirado, is acknowledged as an improvement over the classical metaphor of the conservator-as-artist. However, there is an inherent danger in suggesting that conservation is an artistically creative activity: this would mean that the conservator would, or indeed should, transform an object according to his or her personal aesthetic views –even though that transformation may directly affect other people; and in spite of the fact that, in many cases, the object may not have been originally conceived of as an artistic work at all.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Salvador Muñoz Viñas, Universidad Politécnica de Valencia UPV

Catedrático del Departamento de Conservación y Restauración de la Universidad Politécnica de Valencia UPV, España. Es licenciado en geografía e historia por la Universidad de Valencia (UV), y en Bellas Artes por la UPV, además de doctor en bellas artes por esta última institución. Ha fungido como restaurador en la Biblioteca General e Histórica de la UPV. Actualmente, es jefe del Grupo de Conservación y Restauración de Libro y Papel del Instituto de Restauración del Patrimonio de la UPV . Ha publicado numerosos artículos y colaboraciones sobre restauración, así como varios libros, entre los que destacan Technical Analyisis of Renaissance Miniature Painting (Cambridge, 1995), Teoría Contemporánea de la Restauración (Madrid, 2003) y Contemporary Theory of Conservation (Oxford, 2004).

Published

2010-06-11

How to Cite

Muñoz Viñas, S. (2010). Delights and Risks of Artistic Pursuit. Intervención, (1), 16–18. https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art5

Issue

Section

Debate