An Evocation of The Grey Automobile: The Digital Restoration of the Classic of Mexican Silent Cinema
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2018.17.197Keywords:
digital restoration, film material, non-film material, silent cinema, The Grey Automobile, Enrique Rosas Aragón, MexicoAbstract
How do you restore a film so many years —95— after its release? The Digital Restoration Labora- tory of the Cineteca Nacional de Mexico wondered about this when it began The Grey Automobileproject (El automóvil gris). What guide will we follow to legitimatize the work already done and how will we effectively apply it to this film? Is it possible, as suggested by Cesare Brandi, to restore an original version from so long ago (1919)? This RepoRt describes and narrates the learning experiences during said restora- tion, the first of its type for this film and the first done digitally in its entirety by a Mexican institution.
Downloads
References
ARRI Brochure (2012). Archive Technologies: Solutions for Motion Picture Archives, Múnich, Arnold & Richter, Cine Technik/aRRI, pp. 7-17.
Amo García, Alfonso del (2006). Clasificar para preservar, México/Madrid, Cineteca Nacional, Conaculta/Filmoteca Española.
Barthes, Ronald (1989). La cámara lúcida, Barcelona, Paidós, pp. 74-90.
Brandi, Cesare (2001) [1963]. Teoría de la restauración, Madrid, Alianza, pp. 5-16.
Cherchi Usai, Paolo (2002). “An epiphany of nitrate”, en Roger Smither (ed.), This Film is Dangerous: a Celebration of Nitrate Film, Londres, FIAF, pp. 128-131.Cine Silente
Mexicano/Mexican Silent Cinema (2009). “El automóvil gris (1919)”, documento electrónico [página web] disponible en [https://cinesilentemexicano.word- press.com/2009/07/08/el-automovil-gris-1919], consultado en junio de 2018.
Cineteca Nacional (2016). “En la Cineteca Nacional se proyectó la versión restaura- da de El automóvil gris”, documento electrónico [página web] disponible en [http://www.cinetecanacional.net/controlador.php?opcion=noticias&id=622], consultado en junio de 2018.
Farinelli, Gian Luca, Mazzanti, Nicola, y Gillian B. Anderson (1994). Il cinema ritrovato: teoria e metodologia del restauro cinematográfico, Bologna, Grafis, 1994, pp. 5-50.
FIAF (1994). “The digital statement”, fIaf, International Federation of Film Archives, documento electrónico [página web] disponible en [https://www.fiafnet.org/pages/E-Resources/Digital-Statement.html], consultado en junio de 2018.
Magny, Joël (2004). Vocabularie du cinema, París, Cahiers du Cinema/Éditions de l ́Étoile.
Mazzanti, Nicola (2015). “Reproduit-on l’œuvre originale dans une restauration?“, Cinemathèque Française, documento electrónico disponible en [http://www.cinematheque.fr/video/483.html], consultado en junio de 2018.
Muñoz-Viñas, Salvador (2003). Teoría contemporánea de la restauración, Madrid, Síntesis.
______ (2007). “Pertinencia de la Teoría del restauro”, in P. Roig et al. (eds.), 17th Interim Meeting on Conservation Training. Jornada Internacional “A 100 anni della nascita di Cesare Brandi”, Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, pp. 124-133.
Pisano, Giusy (2002). «Sur la présence de la musique dans le cinéma dit muet”, en 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, 38, documento electrónico disponible en [http://1895.revues. org/218], consultado en abril de 2016.
Ramain, Paul (1925). “Sur le rôle exact de la musique au cinéma: la musique est-elle utile? Improvisations, partitions cinématographiques, adaptations? Musique ou silence?”, Cinémagazine, 39: 515- 518.
Read, Paul, y Mark-Paul Meyer (2000). Restoration of Motion Picture Film, Oxford/Auckland/ Boston, Butterworth-Heinemann.
Reyes, Aurelio de los (1981). Cine y sociedad en México, 1896-1930, vol. 1, Vivir sus sueños (1896-1920), México, Universidad Nacional Autóno- ma de México, pp. 236-260.
Serralde Ruiz, José María (2015). “Sobre José Serralde”, Sonoblog, documento electrónico [página web] disponible en [http://blog.joseserralde.org/ sobre_jose_serralde], consultado en junio de 2018.
The Mexican Film Bulletin (2011). “El automóvil gris”, (7) 2: 8-11.
Tosini, Paolo (2014). “Laboratorio de Restauración de la Cineteca Nacional“, Canal Once, disponible en [https://www.youtube.com/ watch?v=5yhn02iZ9VA], consultado en junio de 2018.
Yumibe, Joshua (2012). Moving Color: Early Films, Mass Culture, Modernism. Nueva York, Rutgers University Press, pp. 36-46.
______ (2013) “L’espace de la couleur comme espace de jeu dans la littérature enfantine, le cinéma des premiers temps et les féé- ries“, 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, 71: 33-46, documento electrónico disponible en [https://journals.opene- dition.org/1895/4767], consultado en junio 2018.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.