Background for the Professionalization of Conservation in Mexico: Cultural Diplomacy and Heritage Policies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.224.v1n21.03.2020

Abstract

In 1966, the United Nations Educational, Scientific, and Cultural Organization (UNESCO) decreed the foundation of the Regional Laboratory and Training Center for the Conservation of Cultural Heritage in Mexico. This decision, which ruled out the candidacy of other Latin American headquarters, was the result of a policy by the Mexican State to present itself as the “big brother of Latin America.” Thus, it set itself up as a regional leader and intermediary in the necessary negotiations that took place during the political-economic readjustments of the period immediately following World War II.


The field chosen to consolidate the public image of Mexico was culture and art. In order to strengthen the national identity inside and outside the country, a far-reaching campaign was carried out to promote the professionalization of disciplines directly related to the discovery, safeguarding, conservation, and exhibition of heritage of an identitary nature, mainly archeology, anthropology, history, and restoration. This paper addresses some of the methods implemented in such a successful institutional practice.

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Author Biography

Ana Garduño, Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas, Instituto Nacional de Bellas Artes (CNIDIAP-INBA)

Doctora en historia del arte (Facultad de Filosofía y Letras [FFyL], Universidad Nacional Autónoma de México [UNAM], México). Investigadora, titular “B”, tiempo completo (Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas [CNIDIAP], Instituto Nacional de Bellas Artes [INBA], México). Sus líneas de investigación son la historia de los museos en México, el coleccionismo de arte y políticas culturales de la modernidad. Premio al Desempeño Académico en Investigación 2015 y 2010 por el Instituto Nacional de Bellas Artes. Desde 1997 es profesora de Escuela Nacional de Restauración del INAH. Su libro más reciente, Alfredo Guati Rojo y El Museo Nacional de la Acuarela, ganó el Premio Antonio García Cubas del INAH al mejor libro de arte 2016. Curadora de diversas exposiciones como Cimientos. 65 años del INBA: legados, donaciones y adquisiciones, Museo del Palacio de Bellas Artes (MPBA-INBA, México) en 2011; Francisco Iturbe, coleccionista. El mecenazgo como práctica de libertad, Museo de Arte Moderno-INBA, 2007. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores (SNI), nivel 1 (Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología [Conacyt], México). Cuenta con diversas publicaciones académicas en el campo de la historia del arte y la museología. En la actualidad es profesora de la maestría en museología (ENCRyM-INAH) y de la maestría en historia del arte (FFyL-UNAM). Es miembro del Consejo Editorial de la Revista Intervención, (ENCRyM-INAH). 

https://bellasartes-mx.academia.edu/AnaGarduño

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Published

2020-09-21

How to Cite

Garduño, A. (2020). Background for the Professionalization of Conservation in Mexico: Cultural Diplomacy and Heritage Policies. Intervención, 1(21), 67–114. https://doi.org/10.30763/Intervencion.224.v1n21.03.2020