Revelations of the Divine Proportion in La estigmatización de san Francisco de Asís, a 17th Century Painting Attributed to Baltasar de Echave Orio

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/intervencion.257.v2n24.36.2021

Keywords:

il disegno, manufacturing technique, radiological analysis, compositional analysis, golden sectiono

Abstract

X-ray technology provided relevant support in the compositional analysis of the painting, La estigmatización de san Francisco de Asís, attributed to Baltasar de Echave Orio. The unprecedented and amazing results revealed the creative mastery that crafted this work of art and proved that the artistic beauty of the piece (immersed in a problem of attribution) was conditioned by the golden section and its creator’s meticulous compositional analysis. From the conservation-restoration perspective this study opens a novel view that recognizes the technical audacity of a cultured, European-trained artist who had access to prints from the Old World that were disseminated across 17th Century in New Spain.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Alberto Flores Rosas , Escuela de Conservación y Restauración de Occidente (ECRO), Mexico

Graduate and currently a thesis student at the Escuela de Conservación y Restauración de Occidente (ECRO, Mexico). He studied an optional program on Restoration and Conservation (Spring, 2016) at The Italian International Institute Lorenzo de’ Medici in Florence, Italy, that included research on history of painting techniques. From 2019 to 2020 Mr. Flores participated in the Proyecto de Conservación de Obra Arqueológica (PCOA) of the Laboratorio de Conservación del Museo Nacional de Antropología (MNA, Mexico), specifically working with the collection of Jaina Mayan ceramics.

References

Acidini, C. (2017). Ordine e proporzione: l’ultimo Vasari. En C. Falciani y A. Natali (Eds.), Cinquecento a Firenze (pp. 177-188). Mandragora.

AGN (autor desconocido). (10 de marzo de 1604). [Documento sin título]. Archivo General de la Nación (Instituciones Coloniales, Matrimonios, vol. 333 A, exp. 16), Ciudad de México.

Alcoberro, R. (2019). Platón. RBA Libros.

Alpers, S. (1983). The Art of Describing: Dutch Art in the Seventeenth Century. University of Chicago Press.

Arroyo, E., Espinosa, M., Falcón, T. y Hernández, E. (2012). Variaciones celestes para pintar el manto de la Virgen. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 34(100), 85-117. doi: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2012.100.2328

Báez, E. (2009). Historia de la Escuela Nacional de Bellas Artes (Antigua Academia de San Carlos) 1781-1910. Escuela Nacional de Artes Plásticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Bautista, J. (12 de noviembre de 2020). Por qué y para qué se incluye en la curricula de los conservadores las técnicas imagenológicas [Presentación en conferencia]. Coloquio Internacional Lecciones ante el tiempo: desafíos en la enseñanza de la conservación profesional. Escuela de Conservación y Restauración de Occidente, Guadalajara, Jalisco. https://www.facebook.com/ecro.escueladeconservacionyrestauracion/videos/373527350597343

Belgodere, F. J. (1969-1971). El retablo de San Bernardino de Sena en Xochimilco. Estudio formal y simbólico-religioso [suplemento 2]. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 10(39). doi: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1970.sup2.2470

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reporductibilidad técnica (A. E. Weikert, Trad.). Editorial Itaca. (Obra original publicada en 1936).

Brandi, C. (1977). Teoria del restauro. Piccola Biblioteca Enaudi.

Cano, N. (2020). Laboratorio de rayos X: prácticas institucionales aplicadas a pintura de caballete novohispana. Revista CR. Conservación y Restauración, 20(20), 124-133.

Carrillo, A. (1953). Autógrafos de pintores coloniales. Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Carducho, V. (1633). Diálogos de la pintura: su defensa, origen, esse[n]cia, definicion, modos y diferencias. Francisco Martínez impresor. http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000034318

Castañeda, M. (2017). Caracterización e identificación del índigo utilizado como pigmento en la pintura de caballete novohispana [Tesis de licenciatura no publicada]. Escuela de Conservación y Restauración de Occidente.

Couto, J. B. (2006). Diálogos sobre la historia de la pintura en México. Fondo de Cultura Económica.

Cruz-Lara, A. (2017). Entre lo universal y lo nacional. La formación de la Pinacoteca del Museo Regional de Guadalajara. Antropología. Revista Interdisciplinaria del INAH (3), 18-31. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/antropologia/article/view/12981

Cruz-Lara, A. (diciembre, 2018-marzo, 2019). El retrato de Michelangelo Buonarroti en la colección del Museo de Bellas Artes. Etnografía y enseñanzas artísticas. Gaceta de Museos: Primer centenario del Museo Regional de Guadalajara (72), 8-13.

Cuadriello, J., Arroyo, E., Zetina, S. y Hernández, E. (2018). Ojos, alas y patas de mosca: Visualidad, técnica y materialidad en El martirio de san Ponciano de Baltasar de Echave Orio. Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Dunkerton, J. (2011). Leonardo in Verrocchio’s Workshop: Re-examining the Technical Evidence. National Gallery Technical Bulletin, 32, 4-31.

Esponda C. y Hernández-Ying, O. (2014). El Arcángel San Miguel de Martín de Vos como fuente visual en la pintura de los reinos de la monarquía hispana. Atrio. Revista de Historia del Arte (20), 8-23. https://www.upo.es/revistas/index.php/atrio/article/view/1941

FamilySearch. (2021). Balthasar de Hechave in entry for Manuel de Hechave de Ybia, 1587. FamilySearch [Base de datos] (Colección: México, Distrito Federal, registros parroquiales y diocesanos). https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QJ8Y-1TCY

Flores, D. (9 de noviembre de 2017). Contribución de los vascos Francisco de Zumaya y Baltasar de Etxabe Orio en el arte novohispano [Presentación en conferencia]. Tercer Congreso Internacional La Presencia Vasco-Navarra en México y Centroamérica, Siglos XVI-XXI.

Flores, O. (2007). El martirio de san Ponciano de Baltasar de Echave Orio. Un ejemplo de pintura manierista en la Nueva España. Decires. Revista del Centro de Enseñanza para Extranjeros, 10(10-11), 25-39. http://www.revistadecires.cepe.unam.mx/articulos/art10-2.pdf

Garrido, C. y Alba, L. (2006). El trazo oculto. Dibujos subyacentes en pinturas de los siglos XV y XVI. Museo Nacional del Prado.

Garzón, A. (2017). Las florecillas de san Francisco. Palabra Ediciones.

Gatica, F. (2006). Análisis plástico de la obra de Baltazar Echave Orio y Sebastián López de Arteaga [Tesis de licenciatura no publicada]. Escuela Nacional de Artes Plásticas-Universidad Nacional Autónoma de México. https://tesiunam.dgb.unam.mx

Ineba, P. (2006). El conocimiento del soporte y del dibujo subyacente por medio de la radiografía y reflectografía de infrarrojo. En Los retablos: técnicas, materiales y procedimiento [Actas de conferencia]. Grupo Español del International Institute of Conservation. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=400183

López, L. (2014). El patrimonio artístico y las voluntades de la conservación: Cencropam. En G. Gil, L. López, I. Ramírez, J. Espinosa y L. Cuatecontzi (Eds.), Cencropam: 50 años de conservación y registro del patrimonio artístico mueble: inicios, retos y desafíos. Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura/Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Macías, E. (2017). Archivos y procesos creativo-expositivos: una reflexión museológica sobre la violencia en los proyectos recientes de la artista Ioulia Akhmadeeva en Michoacán, México. Intervención. Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 8(16), 17-30.

Madrid, Y. y Castañeda, M. (2009-2010). Informe Final Restauración de las Pinturas del Retablo Mayor del Templo de Santo Domingo, Yanhuitlán, Oaxaca [Informe no publicado]. Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía.

Manrique, J. A. (1982). La estampa como fuente del arte en Nueva España. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 13(50), 55-60.

Mederos, F., Meza, A., Sainz, M. y Ramírez, C. (2012). Radiología aplicada al estudio de pintura de caballete. En J. Bautista y M. Insaurralde (Coords.). Manual de radiología aplicada al estudio de bienes culturales. Escuela de Conservación y Restauración de Occidente/El Colegio de Michoacán.

Meza, A. (2014). Historia del arte y restauración. Un análisis de la interdisciplina en el estudio de la pintura de caballete novohispana [Tesis de licenciatura no publicada]. Escuela de Conservación y Restauración de Occidente.

Oropeza, M. (6 de noviembre de 1975). Restauración de colecciones, relación de pinturas que pasan a los talleres del INAH. Archivo Histórico del Departamento de Restauración del Museo Regional de Guadalajara, INAH (Oficio: 401/14/470), Guadalajara, Jalisco.

Pacheco, F. (2001). El arte de la pintura (2ª ed.; H. Bassegoda, Ed.). Cátedra. (Obra original publicada en 1646).

Palomino, M. (2020). Intención, afectos y colorido: la secuencia técnico-pictórica de José de Ibarra [Tesis de licenciatura no publicada]. Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía-Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Pascual, A. y Rodríguez, A. (2015). Vicente Cartucho: Dibujos. Catálogo razonado. Centro de Estudios Europa Hispánica.

Pérez, M., Arroyo-Lemus, E., Ruvalcaba-Sil, J. L., Mitrani, A., Maynez-Rojas, M. Á. y Lucio, O. G. de. (2021). Technical non-invasive study of the novo-hispanic painting the Pentecost by Baltasar de Echave Orio by spectroscopic techniques and hyperspectral imaging: In quest for the painter’s hand. Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 250. doi: https://doi.org/10.1016/j.saa.2020.119225

Revilla, M. (1893). El arte en México en la época antigua y durante el gobierno virreinal. Secretaría de Fomento.

Ruiz, R. (2004). Nuevo enfoque y nuevas noticias en torno a “los Echave”. En C. Gutiérrez y M. del C. Maquívar (Eds.), De arquitectura, pintura y otras artes. Homenaje a Elisa Vargaslugo (pp. 183-207). Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Sánchez, N. (2015). La restauración de la pinacoteca virreinal del Museo Regional de Guadalajara durante el proyecto de Reestructuración 1973-1976. Principios, criterios, y técnicas de intervención en la pintura sobre lienzo [Tesis de licenciatura no publicada]. Escuela de Conservación y Restauración de Occidente.

Serrano, M., Baptista, M. y Araujo, R. (1976). Ficha clínica de "La estigmatización de san Francisco de Asís". Archivo Histórico de la Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural, INAH, Ciudad de México.

Tardito, R. (1993). La tempera alle origini e sino al Settecento. En M. Petrantoni (Ed.), Techniche pittoriche e grafiche. La pittura a tempera e adolio (pp. 98-107). Istituto Poligrafico e Zecca dello Stato.

Toussaint, M. (1934). Catálogo del Museo Nacional de Artes Plásticas. Sección colonial. Ediciones del Palacio de Bellas Artes.

Toussaint, M. (1965). Pintura colonial en México. Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México. Tovar, G. (1979). Pintura y escultura del Renacimiento en México. Instituto Nacional de Antropología e Historia.

Tovar, G. (1982). Renacimiento en México: artistas y retablos. Secretaría de Asentamientos Humanos y Obras Públicas.

Tovar, G. (1992). Pintura y escultura en Nueva España (1557-1640). Grupo Azabache.

Vargaslugo, E. (1987). Una pintura más de Baltasar de Echave Ibía. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 15(58), 73-76. doi: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1987.58.1351

Victoria, J. G. (1994). Un pintor en su tiempo: Baltasar de Echave Orio. Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México.

Villa, G. (c. 1973). Reporte de trabajos efectuados en el Museo Regional de Guadalajara durante el año 1973. Archivo Histórico de la Coordinación General del Patrimonio, Universidad de Guadalajara (Exp. 41), Guadalajara, Jalisco.

Villalobos, Ó. (2016). Los estigmas de san Francisco de Asís. Orden de Frailes Menores.

Vinci, L. da. (2013). Tratado de pintura (D. García, Trad.). Alianza.

Wade, D. (2017). Geometría y arte: Influencias matemáticas durante el Renacimiento. Librero.

Wadum, J. (1995). Johannes Vermeer (1632-1675) and His Use of Perspective. En A. Wallert, E. Hermes y M. Peek (Eds.), Historical Painting Techniques, Materials, and Studio Practice [Actas de conferencia] (pp. 148-154). The Getty Conservation Institute.

Zuno, J. G. y Razo, J. (1957). Guía del Museo de Guadalajara. Colecciones Centro Bohemio.

Published

2021-12-28

How to Cite

Flores Rosas , D. A. (2021). Revelations of the Divine Proportion in La estigmatización de san Francisco de Asís, a 17th Century Painting Attributed to Baltasar de Echave Orio. Intervención, 2(24), 303–350. https://doi.org/10.30763/intervencion.257.v2n24.36.2021

Issue

Section

Informe académico