The Creative Process in José de Páez: Ciclo de la vida de la Virgen, Shrine of Guadalupe, San Felipe, Chihuahua, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30763/intervencion.256.v2n24.35.2021

Keywords:

pictorial techniques, Colonial art, easel painting, José de Páez

Abstract

A restoration project took place between 2015 and 2016 on ten pieces from the Ciclo de la vida de la Virgen, located in the Shrine of Guadalupe, in the state of Chihuahua, Mexico, signed by José de Páez and dated in 1772. An analysis of the artist’s technical process was carried out in its framework, as a key component of this intervention. Said analysis was based on a study of the images’ composition as well as the application of instrumental studies, such as optical microscopy and X-ray fluorescence (XRF). The results from this approach are valuable since they enhance our knowledge on Paez’s materials and form of working in a period of artistic maturity, which displays his domination of traditions, and equally because they outline academic criteria.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yana Arantxa Ramírez Sánchez, Pictórica Taller, S. C.

Master Restorer by the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM, Mexico). She carried out an internship in the Department of Painting of the National Institute of Heritage, in France. She worked as field coordinator in the project to restore the Ciclo de la vida de la Virgen (Life Cycle of the Virgin, in English) by José de Páez, in the Shrine of Guadalupe, Chihuahua. She worked as a restorer in the El Museo del Carmen. She is currently founding partner of Pictórica Taller, dedicated to conservation in Mexico City, in which she co-directs the Department of Restoration, where she has worked with colonial and modern works.

References

Aguilar, K. (2010). El dibujo en la Academia de San Carlos (Tesis de maestría). Universidad Iberoamericana. http://ri.ibero.mx:8080/viewer/?code=015260#iiiantecedentesdeldibujoenlanuevaespana

Alcalá, L. E., Cuadriello, J., Katzew, I. y Orts, P. M. (2017). Painted in Mexico, 1700-1790: Pinxit Mexici. En I. Katzew (Ed.). Painted in Mexico, 1700-1790: Pinxit Mexici (pp. 16-51). Los Angeles County Museum of Art.

Arroyo, E. (2015). La “presencia” de la imagen. Estudios sobre las técnicas y los materiales de la pintura novohispana. En M. Pulido (Ed.). De la latencia a la elocuencia. Diálogos entre el historiador del arte y la imagen (pp. 19-57). Universidad Nacional Autónoma de México: Escuela Nacional de Estudios Superiores.

Bargellini, C., Villareal, C., Libertad, R., Ruiz-Gomar, J. R., Rodríguez, M. E., Fernández, L., Maquivar, C. y de la Torre, P. (2018). El Museo de Arte Sacro de la Catedral de Chihuahua y el arte virreinal en el norte de la Nueva España. En C. Bargellini et al. Vestigios. Arte virreinal de Chihuahua (pp. 13-44). Secretaría de Cultura https://issuu.com/secretariadecultura57/docs/interiores_vestigios

Bruquetas, R. (2002). Técnicas y materiales de la pintura española en los Siglos de Oro. Fundación de Apoyo a la Historia de Arte Hispano.

Carrillo y G., A. (1983). Técnica de la pintura de Nueva España. Instituto de Investigaciones Estéticas: Universidad Nacional Autónoma de México.

Castañeda, M, M. (2016). José de Páez: personalidad artística, gusto e irradiación de su obra de 1750 a 1780 (Tesis de Maestría). Universidad Iberoamericana.

Castañeda, M. (2017). Caracterización e identificación del índigo utilizado como pigmento en la pintura de caballete novohispana (Tesis de Licenciatura). Escuela de Conservación y Restauración de Occidente.

Castañeda, M. (2019). El índigo en la pintura de caballete novohispana: mecanismos de deterioro. Intervención, 10(19), 25-35. doi: https://doi.org/10.30763/Intervencion.2019.19.206

Couto, B. (1989). Diálogo sobre la historia de la pintura en México. Oficina Tip. de la Secretaría de Fomento. http://cdigital.dgb.uanl.mx/la/1080018682/1080018682.PDF

Cuadriello, J. (2017). Master storytellers and the art of expression. En I. Katzew (Ed.). Painted in Mexico, 1700-1790: Pinxit Mexici. (pp. 16-51). Los Angeles County Museum of Art.

Espinosa, G. (2007). “La vida de la Virgen José de Páez”. En Museo de Arte Sacro, Chihuahua, México. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Falcón, T. y Vázquez, J. (2002). José Juárez. La técnica del pintor. En N. Sigaut (Coord.). José Juárez: recursos y discursos del arte de pintar. Museo Nacional de Arte-Consejo Nacional para la Cultura y las Artes/Banamex/Instituto de Investigaciones Estéticas: Universidad Nacional Autónoma de México/Instituto Nacional de Bellas Artes.

García, M. D. G. y Celis, M. J. de. (2010). Evolución de las preparaciones en la pintura sobre lienzo de los siglos XVI y XVII en España. Boletín del Museo del Prado, 28(46), 39-59. https://www.museodelprado.es/aprende/boletin/evolucion-de-las-preparaciones-en-la-pintura/8d345539-86ca-4291-bb89-d59885c3660b

Gómez, M. L. (2002). La restauración. Examen científico aplicado a la conservación de obras de arte. Cátedra.

Insaurralde, M. A. (2018). La pintura a inicio del siglo XVIII novohispano. Estudio formal, tecnológico y documental de un grupo de obras y artífices: los Arellano (Tesis de Doctorado en Historia del Arte). Universidad Nacional Autónoma de México. http://132.248.9.195/ptd2018/febrero/0768780/Index.html

Márquez, Z. (2010). Ciudad de Chihuahua. Apuntes históricos. Grupo Cementos Chihuahua/Universidad Autónoma de Chihuahua. http://www.uach.mx/extension_y_difusion/2012/07/30/ciudad_de_chihuahua_apuntes_historicos.pdf

Meyer, S. (1957). “Style”. En A. L. Kroeber. Anthropology Today: An Encyclopedic Inventory (pp. 287-311). University Of Chicago Press.

Mues, P. (2006). El arte maestra: traducción novohispana de un tratado pictórico italiano. Museo de la Basílica de Guadalupe.

Mues, P. (2008). La libertad del pincel. Universidad Iberoamericana.

Mues, P. (2017). Illustrious painting and modern brushes: Tradition and Innovation in New Spain. En I. Katzew. (Ed.). Painted in Mexico, 1700-1790:

Pinxit Mexici (pp. 16-51). Los Angeles County Museum of Art.

Pacheco, F. (2001 [1649]). El arte de la pintura (Edición, introducción y notas de Bonaventura Bassegoda i Hugas). Catedra.

Palomino, A. (1724). El Museo Pictórico y la escala óptica. Práctica de la pintura (tomo I). Viuda de Juan García Infancon.

Palomino, H. (2020). Intenciones, afectos y colorido: la secuencia técnico-pictórica de José de Ibarra (Tesis de Licenciatura). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía.

Ramírez, Y. (2018). Trabajo de intervención de conservación-restauración de diez pinturas de caballete pertenecientes a la serie Vida de la Virgen María del artífice novohispano José de Páez del Santuario de Guadalupe, Chihuahua, Chih (Tesis de Licenciatura). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía.

Romero, M. (2012). José de Páez y su “Vida de San Francisco Solano”. Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, 5(17), 23-26. doi: https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.1949.17.478

Ruiz, R. (1988). El aire se serena. En M. Fernández. Tepotzotlán: la vida y la obra en la Nueva España (pp. 120-149). Sociedad de Amigos del Museo Nacional del Virreinato/Bancomer.

Sumano, R. (2011). Los soportes textiles de las pinturas mexicanas: estudio estadístico e histórico (Tesis de Licenciatura). Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía.

Toussaint, M. (1990 [1934]). Pintura colonial en México. Instituto de Investigaciones Estéticas/Universidad Nacional Autónoma de México.

Tovar, G. (1995). Repertorio de artistas mexicanos (Vol. 3). Grupo Financiero Bancomer.

Vergara, S. (2017). Huida a Egipto de José de Páez, pintura proveniente del Museo de Arte Sacro, Chihuahua, Chihuahua. Informe de los trabajos de conservación realizados en el Seminario-Taller de Restauración de Pintura de Caballete. Informe de trabajo. Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía. No publicado.

Villarquide, A. (2005). La pintura sobre tela II. Alteraciones y materiales de restauración. Nerea.

Published

2021-12-28

How to Cite

Ramírez Sánchez, Y. A. (2021). The Creative Process in José de Páez: Ciclo de la vida de la Virgen, Shrine of Guadalupe, San Felipe, Chihuahua, Mexico. Intervención, 2(24), 248–302. https://doi.org/10.30763/intervencion.256.v2n24.35.2021

Issue

Section

Informe académico