Digital Skills Training for the Long-Term Conservation of Documentary Heritage in México

Authors

  • Armida Guadalupe Escalante Ilizaliturri Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) https://orcid.org/0000-0001-8118-1509
  • Joel Antonio Blanco Rivera Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) https://orcid.org/0000-0001-5951-0054

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.282.v1n27.61.2023

Keywords:

digital preservation, competencies, documentary heritage, records management

Abstract

The present academic report examines the integration of knowledge and the development of digital preservation competencies within academic programs in information science, including the conservation of documentary heritage. Certain document management activities in Mexico are explained to highlight the need to incorporate the teaching of computing methods and management for archives and information professionals. Furthermore, this report argues that one of the main components in the development of said competencies is the incorporation of a digital preservation laboratory and describes its relationship with education in the conservation of documentary heritage at the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM, Mexico).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armida Guadalupe Escalante Ilizaliturri, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)

Is a digital archivist with training in Information Science at the Instituto Politécnico Nacional (IPN, National Polytechnic Institute), Strategic Management and Library Studies, and Information Studies at the Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM, National Autonomous University of Mexico). She is a teacher in the B.A. in Archive Management and Document Handling at the Facultad de Filosofía y Letras (Faculty of Philosophy and Languages), UNAM, and at the Master’s in Conservation of Documentary Collections at the ENCRyM. She participates in the Group for Digital Preservation at the Biblioteca Nacional (National Library) and Laboratory for Practical Digital Preservation at the ENCRyM and specializes in electronic records, organization, curatorship, and digital preservation.

Joel Antonio Blanco Rivera, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH)

Holds a B.Sc. in Engineering (University of Puerto Rico), a master’s in Information Science (University of Michigan, usa) and a PhD in Information Science (University of Pittsburgh, USA). He teaches at the Master’s in Conservation of Documentary Collections at the ENCRyMand heads the project Laboratory for Practical Digital Preservation at the ENCRyM. Also, participates in the Digital Preservation of Content Published on Websites and Social Media project: from gathering to the dissemination of digital collections on COVID-19 in Mexico, at the Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información (IIBI-UNAM, Institute for Library and Information Research). His areas of interest are analysis of archival theory and web and social media archives.

References

Asociación Española de Normalización y Certificación-Comités Técnicos de Normalización 50. (2016). Información y documentación. Gestión de documentos. Parte 1: Conceptos y principios. [UNE-ISO/TR 15489-1:2016]. aenor-ctn 50. https://www.une.org/encuentra-tu-norma/bus-ca-tu-norma/norma/?c=N0057440

Castaño-Muñoz, W., Múnera-Torres, M. T., & Uribe-Tirado, A. (2018). Hacia dónde debería ir la formación en TIC en la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Una mirada a partir de los programas de educación bibliotecológica en América Latina y las tendencias mundiales. Revista Interamericana de Bibliotecología, 41(2), 135-151. https://doi.org/10.17533/ udea.rib.v41n2a03

De la Redacción. (Febrero 5, 2022). Finalizó con éxito el Diplomado “Archivos Electrónicos en Ambientes Digitales” de la UASLP. Código San Luis. https://www.codigosanluis.com/fnalizo-exito-diplomado-archivos-electronicos/

Escuela Nacional de Antropología e Historia. (2022). Diplomado: De la gestión documental a la preservación digital de los archivos universitarios [web page/diplomats]. Instituto Nacional de Antropología e Historia. https://www.enah.edu.mx/index.php/gestion-documental

Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía. (2022). Maestría en Conservación de Acervos Documentales [web page]. ENCRyM-Instituto Nacional de Antropología e Historia. https://encrym.edu.mx/#÷OfertaAcadémica/MCAD

Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía. (n. d.). Maestría en Conservación de Acervos Documentales [web page]. https://web.archive.org/web/20210329195250/https://www.encrym.edu.mx/ principal/licenciatura.php?ref=Mw==

Instituto de Investigaciones Bibliográficas y de la Información. (2011). Diplomado: Administración y preservación de archivos digitales [online program]. Universidad Nacional Autónoma de México. https://iibi.unam.mx/archivistica/diplomado_preservacion.pdf

Jaramillo, O., Betancur, M. C., & Marín, S. A. (2017). La archivística como profesión: caracterización del proceso de formación de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3), 243-259. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a05

Rodríguez Reséndiz, P. O., & Blanco Rivera, J. A. (2023). La documentación del presente como una alternativa resiliente: acopio y resguardo de contenidos digitales en tiempos de pandemia. En H. A. Ramos Chávez y E. J. Sánchez Vanderkast (Coords.), La bibliotecología y los estudios de la información ante los procesos resilientes: debates emergentes en nuevos contextos (pp. 15-29). UNAM. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información-UNAM.

Sabharwal, A. (2015). Digital Curation in the Digital Humanities. Chandos. (Information Professional Series)

Térmens, M. (2013). Preservación digital. Editorial UOC.

Universidad Nacional Autónoma de México. (2020). Criterios básicos para valorar sistemas de preservación digital [online document]. Área de Tecnología del Grupo de Preservación Digital. Instituto de Investigaciones Bibliográfcas-Universidad Nacional Autónoma de México. (Serie Instrumenta Bibliographica 1). https://www.iib.unam.mx/fles/iib/libros-electronicos/Criterios-Basicos-Sistemas-Preservacion-Digital.pdf

Published

2023-09-30

How to Cite

Escalante Ilizaliturri, A. G., & Blanco Rivera, J. A. (2023). Digital Skills Training for the Long-Term Conservation of Documentary Heritage in México. Intervención, 1(27), 243–267. https://doi.org/10.30763/Intervencion.282.v1n27.61.2023

Issue

Section

Informe académico