Restructuring Latin American Art: the Constellation Model
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.83Keywords:
Art, Latin America, exhibitions, constellation model,Abstract
Since the 80’s, a great number of art critics and curators
have developed different theoretical and curatorial models
to analyse and exhibit Latin American art. This paper
analyses the curatorial model explored in two exhibitions
that were organized by the art historian Mari Carmen
Ramírez and the writer Héctor Olea: Heterotopías: Medio
siglo sin-lugar: 1918-1968 (Museo Nacional Centro
de Arte Reina Sofía, Madrid, 2000-2001), and Inverted
Utopias. Avant-garde in Latin America (Museum of Fine
Arts, Houston, 2004).
The constellation model is presented as a different way
to the traditional display models used by institutions in
the US and Europe to explore and display Latin American
artworks. One of the cognitive values of this model is that
it criticises the historicism that characterizes many narratives and art exhibitions from Latin America and other
regions. The constellation model also offers an artwork
concept where the artwork appears without a final meaning
and so is able to participate in different structures of
meaning.
Downloads
References
AC-MNCARS
Carta de Mónica Amor dirigida a Marta González y Catherine Coleman sobre el Proyecto Versiones del sur. Cinco propuestas en torno al arte de América, Madrid, Archivo del MNCARS 194/1.
Benjamin, Walter
[1940] “Sobre el concepto de historia”, en La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia, Santiago de Chile, Universidad arcis/lom Ediciones, 47-67.
Bonet, Juan Manuel
“Presentación”, en Gerardo Mosquera, No es sólo lo
que ves: Pervirtiendo el minimalismo, Madrid, mncars, s/p.
Debroise, Olivier (ed.)
La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México 1968-1997, México, UNAM.
Foucault, Michel
[1967] “Espacios diferentes”, en El cuerpo utópico. Las heterotopías, Buenos Aires, Nueva Visión, 69-70.
“De los espacios otros” (“Des espaces autres”), Architecture, Mouvement, Continuité, núm. 5, octubre de 1984 (trad. de Pablo Blistein y Tadeo Lima).
Mate, Reyes
Medianoche en la historia. Comentarios a las Tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”, Madrid, Trotta.
Mosquera, Gerardo
Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacionalismo y culturas, Madrid, Exit Publicaciones.
Olea, Héctor
“Reflejo constelar: los textos”, en Heterotopías: medio siglo sin-lugar: 1918-1968, Madrid, MNCARS, 45-75.
Oyarzún Robles, Pablo
“Cuatro señas sobre experiencia, historia y facticidad.
A manera de introducción”, en Walter Benjamin, La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia, Santiago de Chile, Universidad arcis/lom Ediciones, 7-44.
Piñero, Gabriela
“Haceres en disenso. Sobre ‘La era de la discrepancia.
Arte y cultura visual en México 1968-1997’”, LatinArt.com,
an online journal of art and culture, documento electrónico
disponible en [http://www.latinart.com/spanish/exview.
cfm?start=1&id=294], consultado en febrero de 2012.
Ramírez, Mari Carmen
“Blueprint circuits: Conceptual art and politics in Latin
America”, en Alexander Alberro y Blake Stimson (eds.) Conceptual Art. A critical Anthology, Cambridge, The MIT Press, 1999, 550-552.
“El clasicismo dinámico de Siqueiros: Paradojas de un
modelo ex/céntrico de vanguardia”, en Oliver Debroise (ed.), Otras rutas hacia Siqueiros, México, curare, 125-146.
“Tactics for thriving on adversity: Conceptualism in
Latin America, 1960-1980”, en Becke Laszlo (ed.), Global
Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s, Nueva York, Queens Museum of Modern Art, 1999, 53-79.
“Reflexión heterotópica: las obras”, en Heterotopías:
medio siglo sin-lugar: 1918-1968, Madrid, MNCARS, 23-44.
Ramírez, Mari Carmen y Héctor Olea
Heterotopías: medio siglo sin-lugar:1918-1968, Madrid, MNCARS.
Inverted Utopias. Avant-garde in Latin America, New
Haven, Yale University Press.
Rasmussen, Waldo
Latin American Artists of the xx Century, Nueva York, MoMa.
Saltz, Jerry
“Más de lo que sabes”, en Dan Cameron (ed.), Cocido
y crudo, catálogo de exposición, Madrid, MNCARS, 16-23.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.