Restructuring Latin American Art: the Constellation Model

Authors

  • Gabriela A. Piñero

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.83

Keywords:

Art, Latin America, exhibitions, constellation model,

Abstract

Since the 80’s, a great number of art critics and curators
have developed different theoretical and curatorial models
to analyse and exhibit Latin American art. This paper
analyses the curatorial model explored in two exhibitions
that were organized by the art historian Mari Carmen
Ramírez and the writer Héctor Olea: Heterotopías: Medio
siglo sin-lugar: 1918-1968 (Museo Nacional Centro
de Arte Reina Sofía, Madrid, 2000-2001), and Inverted
Utopias. Avant-garde in Latin America (Museum of Fine
Arts, Houston, 2004).
The constellation model is presented as a different way
to the traditional display models used by institutions in
the US and Europe to explore and display Latin American
artworks. One of the cognitive values of this model is that
it criticises the historicism that characterizes many narratives and art exhibitions from Latin America and other
regions. The constellation model also offers an artwork
concept where the artwork appears without a final meaning
and so is able to participate in different structures of
meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gabriela A. Piñero

Maestra en historia del arte (Facultad  de Filosofía y Letras  FFyL- UNAM, México) y licenciada en artes ( Universidad de Buenos Aires UBA, Argentina). Ha realizado estancias de investigación en la University of Ottawa (Canadá), en el Teresa Lozano Long Institute of Latin American Studies (Universidad de Texas UT, EUA) y en el Royal College of Art (United Kingdom UK). En 2012 recibió una beca para participar del primer Summer Research Academy “Encounters in Art World History”, organizado por el Getty Research Institute GRI (Los Ángeles, EUA). Cuenta con múltiples publicaciones y participaciones en congresos nacionales e internacionales en Argentina, Canadá y los Estados Unidos. Actualmente es doctorada en historia del arte (FFyL-UNAM, México).

References

AC-MNCARS

Carta de Mónica Amor dirigida a Marta González y Catherine Coleman sobre el Proyecto Versiones del sur. Cinco propuestas en torno al arte de América, Madrid, Archivo del MNCARS 194/1.

Benjamin, Walter

[1940] “Sobre el concepto de historia”, en La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia, Santiago de Chile, Universidad arcis/lom Ediciones, 47-67.

Bonet, Juan Manuel

“Presentación”, en Gerardo Mosquera, No es sólo lo

que ves: Pervirtiendo el minimalismo, Madrid, mncars, s/p.

Debroise, Olivier (ed.)

La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México 1968-1997, México, UNAM.

Foucault, Michel

[1967] “Espacios diferentes”, en El cuerpo utópico. Las heterotopías, Buenos Aires, Nueva Visión, 69-70.

“De los espacios otros” (“Des espaces autres”), Architecture, Mouvement, Continuité, núm. 5, octubre de 1984 (trad. de Pablo Blistein y Tadeo Lima).

Mate, Reyes

Medianoche en la historia. Comentarios a las Tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia”, Madrid, Trotta.

Mosquera, Gerardo

Caminar con el diablo. Textos sobre arte, internacionalismo y culturas, Madrid, Exit Publicaciones.

Olea, Héctor

“Reflejo constelar: los textos”, en Heterotopías: medio siglo sin-lugar: 1918-1968, Madrid, MNCARS, 45-75.

Oyarzún Robles, Pablo

“Cuatro señas sobre experiencia, historia y facticidad.

A manera de introducción”, en Walter Benjamin, La dialéctica en suspenso. Fragmentos sobre historia, Santiago de Chile, Universidad arcis/lom Ediciones, 7-44.

Piñero, Gabriela

“Haceres en disenso. Sobre ‘La era de la discrepancia.

Arte y cultura visual en México 1968-1997’”, LatinArt.com,

an online journal of art and culture, documento electrónico

disponible en [http://www.latinart.com/spanish/exview.

cfm?start=1&id=294], consultado en febrero de 2012.

Ramírez, Mari Carmen

“Blueprint circuits: Conceptual art and politics in Latin

America”, en Alexander Alberro y Blake Stimson (eds.) Conceptual Art. A critical Anthology, Cambridge, The MIT Press, 1999, 550-552.

“El clasicismo dinámico de Siqueiros: Paradojas de un

modelo ex/céntrico de vanguardia”, en Oliver Debroise (ed.), Otras rutas hacia Siqueiros, México, curare, 125-146.

“Tactics for thriving on adversity: Conceptualism in

Latin America, 1960-1980”, en Becke Laszlo (ed.), Global

Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s, Nueva York, Queens Museum of Modern Art, 1999, 53-79.

“Reflexión heterotópica: las obras”, en Heterotopías:

medio siglo sin-lugar: 1918-1968, Madrid, MNCARS, 23-44.

Ramírez, Mari Carmen y Héctor Olea

Heterotopías: medio siglo sin-lugar:1918-1968, Madrid, MNCARS.

Inverted Utopias. Avant-garde in Latin America, New

Haven, Yale University Press.

Rasmussen, Waldo

Latin American Artists of the xx Century, Nueva York, MoMa.

Saltz, Jerry

“Más de lo que sabes”, en Dan Cameron (ed.), Cocido

y crudo, catálogo de exposición, Madrid, MNCARS, 16-23.

Published

2013-06-15

How to Cite

Piñero, G. A. (2013). Restructuring Latin American Art: the Constellation Model. Intervención, (7), 11–20. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.83

Issue

Section

Essay