IIC Vienna Congress 2012: Mexican restorers’ international training experience

Authors

  • Mariana Almaraz Reyes National Centre for Conservation and Restoration
  • Ana Lanzagorta Cumming Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
  • Emmanuel Lara Barrera Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.87

Keywords:

academic experience, education, professional development, international congress

Abstract

This article focuses on the authors’ participation in the
24th Biannual IIC Congress as an extracurricular professional
and educational experience. It describes the background, preparations and nomination process for attending this scholarly forum, to further examinethe experienceand

impressions regarding the congress, both as participants and as winners of the 2012 Student Poster Prize. A self-assessment exercise and critique on academic topics are conducted: the education received in Mexico, the participation of Mexican students in international forums, the perspective on the development of the discipline in the country, the importance of going deeper into the decision-making process and the relevance of scholarly projectsas 

potential subjects to be presented in academic international platforms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Almaraz Reyes, National Centre for Conservation and Restoration

Journal edited by the National Centre for Conservation and Restoration, Chile. Since 1997 and 15 years of uninterrupted publication.

Ana Lanzagorta Cumming, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Egresó de la licenciatura de restauración de la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM-Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH. Participó en el proyecto “Tratamientos de conservación emergente para la colección de abanicos de 2010 en el MNH-INAH” (México). Colaboró en la presentación del cartel The Conservation Process: Revitalizing a Collection of Hand Fans, en el 24th Biennial IIC Congress, Viena (Austria), trabajo que recibió el premio Student Poster Prize. Actualmente se encuentra colaborando en el proyecto “Nano for Art” para la evaluación de tratamientos con nanopartículas en papel y cursa estudios de especialización en gestión museográfica.

Emmanuel Lara Barrera, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Egresó de la licenciatura de restauración de laEscuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM-Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH (México). Desde su formación ha participado en diversas actividades académicas extracurriculares. Fue galardonadocon el Student Poster Prize en el 24th Biennialiic Congress del 2012 en la ciudad de Viena (Austria). También ha impartido un número considerable de conferencias, y realizado exhibiciones sobre temas alrededor de la conservación del patrimonio cultural en la Facultad de Química de la UNAM (México) y en la ENCRyM-INAH. Sus principales intereses son el estudio de los materiales constitutivos y la tecnología de los bienes culturales, así como el impacto social de la conservación-restauración. Actualmente es miembro del International Institute for Conservation of Historic and Artistic Works IIC.

References

Almaraz Reyes, Mariana, Ana Lanzagorta Cumming y Emmanuel

Lara Barrera

“The Conservation Process: Revitalizing a Collection

of Hand Fans”, contribución al congreso "Conservation and

the Applied Arts" del IIC, documento electrónico disponible

en [http://www.iiconservation.org/system/files/publications/conference_paper/2012/clanzagorta2012.pdf], consultado

en octubre de 2012.

Cather, Sharon, Austin Nevin, Joyce H. Townsend, Marika

Spring, Jo Kirby, Dinah Eastop (eds.)

Contributions to the Vienna Congress: The Decorative, Conservation and the Applied Arts, Londres, IIC.

Curiel, Gustavo

“Customs, conventions and daily rituals among the elites of New Spain: The evidence from material culture”, en

Héctor Rivero Borrell (ed.), The Grandeur of Viceregal Mexico: Treasures from the Museo Franz Mayer, México y Houston, Museo Franz Mayer/The Museum of Fine Arts.

Eastop, Dinah, Anna E. Búlow y Agnes W. Brokerhof

“Design, digitization, discovery: Enhancing collection

quality”, Studies in Conservation 57:96-102.

González Tirado, Carolusa

“El tzauhtli: mucílago de orquídeas. Obtención, usos y caracterización”, tesis de licenciatura en restauración, México, ENCRyM-INAH.

Lara Barrera, Emmanuel, Lourdes Noemí Nava Jiménez, María Eugenia Desirée Buentello García, Ana Lanzagorta Cumming, Ana Julia Poncelis Gutiérrez y Rebeca Rosendo Corona

“Importancia y desarrollo del pensamiento crítico

durante el proceso de formación en la licenciatura en

restauración”, en Yúmari Pérez Ramos y Guadalupe de la

Torre Villalpando (comps.), Memorias del 4º Foro Académico, México, ENCRyM-INAH.

Medina-González, Isabel

“Hacia un nuevo centro de gravedad: el proceso de

toma de decisiones en la definición y formación de conservadores-restauradores profesionales”, Conserva, Revista del Centro Nacional de Conservación y Restauración 16:5-15.

Román Torres, Lorena, Abner Gutiérrez Ramos, Nicolás Gutiérrez Zepeda, Lilia Félix Ramírez León y Miguel Soto Arenas

“El tzauhtli y su aplicación a la restauración: la experiencia del mosaico de plumas Cristo Salvador del Mundo”, mecanoescrito, México, ENCRyM-INAH.

Staniforth, Sarah y Helen Lloyd

“Use it or lose it: The opportunities and challenges of

bringing historic places to life”, Studies in Conservation 57:286-294.

Published

2013-06-15

How to Cite

Almaraz Reyes, M., Lanzagorta Cumming, A., & Lara Barrera, E. (2013). IIC Vienna Congress 2012: Mexican restorers’ international training experience. Intervención, (7), 45–52. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.7.87

Issue

Section

Reflexión desde la formación