Material Witness of a Missing Altarpiece: Panel Painting Set from the Former Convent of San Francisco Tepeyanco, Tlaxcala, Mexico

Authors

  • Nathael Cano Baca ENCRyM-INAH
  • Alejandra Quintanar Isaías Laboratorio de Anatomía y Tecnología de la Madera, Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa (UAM-Iztapalapa).
  • Elsa Arroyo Lemus Instituto de Investigaciones Estéticas, Universidad Nacional Autónoma de México IIE-UNAM.
  • José Luis Ruvalcaba Sil LANCIC IF UNAM
  • Edgar Casanova González LANCIC IF UNAM
  • Manuel Espinosa Pesqueira ININ
  • Ana Jaramillo LTAM UAM-I
  • Eumelia Hernández LDOA IIE UNAM
  • Jazziel Lumbreras Delgado Centro INAH Tlaxcala

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2019.20.217

Keywords:

conservación-restauración, pintura sobre tabla, pintura de caballete novohispana,

Abstract

This research presents the recovery of three fragments of panel painting in the state of Tlaxcala, Mexico. At the end of the twentieth century, these fragments were subject to a theoretical study, applying an interdisciplinary and interinstitutional methodology of historiographic and technical analysis in order to understand their meaning, technique, and alteration.The documentary testimony provided by the formal historical analysis, and the interpretation of the results on the technology and deterioration of the ruined complex helped relate these to a pictorial corpus that was likely inserted in the main altarpiece of the Franciscan conventual temple of Tepeyanco in the Noble and Loyal Republic of Indians of Tlaxcala in the 16th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nathael Cano Baca, ENCRyM-INAH

Conservador-restaurador en taller de pintura de caballete. Coordinación Nacional de Conservación del Patrimonio Cultural -INAH

References

Arimura, Rie

“Visitas del convento de Tlaxcala”, Históricas 81: 14-22.

Arroyo Lemus, Elsa Minerva

, “Del perdón al carbón: biografía cultural de una ruina prematura”, tesis de maestría en historia del arte, México, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional Autónoma de México (FFyL-UNAM).

Brandi, Cesare

Teoría de la restauración, Madrid, Alianza.

Bruquetas, Rocío

Técnicas y materiales en los siglos de oro, Madrid: Fundación de apoyo al arte hispánico.

Cano Baca, Luis Ricardo Nathael

“Gloria y Ruina de un pasado confluente. Estudio y conservación de tres pinturas sobre tabla del Ex Convento de San Francisco Tepeyanco Tlaxcala”, tesis de lincenciatura en restauración de bienes muebles, México, Escuela de Conservación y Restauración de Occidente (ECRO).

Fernández Niño Dionisia, María del Carmen

“Los retablos de la parroquia de San Francisco Tepeyanco, el conflicto del clero regular y secular en imágenes”, Tesis de maestría en historia del arte, México, Universidad Iberoamericana (UIA).

Fray Agustín de Vetancurt

Teatro Mexicano. Descripción breve de los sucesos ejemplares históricos y religiosos, México, Porrúa.

Hoadley, R. Bruce

“Wood as a physical surface for paint application” en Valerie Dorge, Carey Howlett (eds.), Painted Wood: History and conservation, Los Angeles, Getty Conservation Institute.

Kirby, Jo Susie Nash & Johanna Cannon (eds.)

Trade in artists´materials. markets and Commerce in Europe to 1700, London: Archetype.

Kirsh, Andrea & Rustin S. Levenson,

Seeing through paintings: physical examination in art historical studies, Londres: Yale University Press & New haven and London.

Kubler, George

Arquitectura mexicana del siglo XVI, México, Fondo de Cultura Económica (FCE).

Lumbreras Delgado, Jazziel

, “Informe del proyecto de conservación y restauración de la pintura sobre tabla pertenecientes al Ex convento de San Francisco Tepeyanco, Tlaxcala, México, Centro INAH Tlaxcala, documento inédito.

Martínez Baracs, Andrea

, Un gobierno de indios: Tlaxcala, 1519-1750, México, Fondo de Cultura Económica (FCE).

Montoya Pulido, Katia Angélica

“Propuesta de utilización del patrimonio edificado en el Ex Convento de San Francisco Tepeyanco”, Tesis de licenciatura en Arquitectura, México, UPAEP.

Muñoz Camargo, Diego

Suma y epíloga de toda la descripción de Tlaxcala, México, Universidad Autónoma de Tlaxcala.

Nadolny, Jileen ed.

, “The third element: Preliminary notes on parchment, canvas and fibres as structural components related to the grounds of Medieval and Renaissance panel paintings” en Medieval Painting in Northen Europe, Londres, Archetype.

Pacheco, Francisco

El arte de la Pintura, España, Cátedra

Parrado del Olmo, Jesús María

“A propósito de la escenografía del retablo español del siglo XVI” en María Dolores Vila Jato (dir.), El Retablo, Tipología, Iconografía y Restauración, España, Xunta de Galicia.

Quintanar Isaías, Alejandra, Jaramillo Ana, Cano Nathael

, Informe técnico de la madera del conjunto de pintura sobre tabla del Ex Convento de San Francisco Tepeyanco Tlaxcala, México, Laboratorio de Anatomía y Tecnología de la Madera, Universidad Autónoma Metropolitana Iztapalapa (LATM-UAM-I), documento inédito.

Réau, Louis

Iconografía del arte cristiano, Barcelona, Serbal.

Santos Gómez, Sonia

“Las preparaciones de yeso en la pintura sobre tabla de la escuela española,” Tesis de doctorado en conservación, España, Universidad Complutense de Madrid.

Véliz, Zahira

“Wooden panels and their preparation for paintings from the middle ages to seventeenth century in spain” en Kathleen Dardes & Andrea Rothe (eds.) The Structural Conservation of panel paintings, Los Angeles, Getty Conservation Institute.

Vidal Tapia, Pablo

“El retablo poblano. 1555-1646: Carpintería, Talla y Ensamblaje”, Tesis de licenciatura en restauración de bienes muebles, México, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía-Instituto Nacional de Antropología e Historia (ENCRyM-INAH).

Zavala Cabello, Monica Marisol

“La paleta del pintor novohispano. Los pigmentos y la representación del color”, Tesis de licenciatura en Historia, Facultad de Filosofía y Letras-Universidad Nacional Autónoma de México (FFyL-UNAM).

Published

2019-12-18

How to Cite

Cano Baca, N., Quintanar Isaías, A., Arroyo Lemus, E., Ruvalcaba Sil, J. L., Casanova González, E., Espinosa Pesqueira, M., Jaramillo, A., Hernández, E., & Lumbreras Delgado, J. (2019). Material Witness of a Missing Altarpiece: Panel Painting Set from the Former Convent of San Francisco Tepeyanco, Tlaxcala, Mexico. Intervención, 2(20), 13–22. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2019.20.217

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)