The “Rosete Aranda” Puppets and their Restorer: Sergio A. Montero

Authors

  • Ana Garduño Ortega Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas del Instituto Nacional de Bellas Artes INBA. Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH.

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art9

Keywords:

restoration, string puppets, Sergio A. Montero Alarcón, Rosete Aranda, Carlos Espinal

Abstract

 

Through an established collaboration between the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) and the Instituto Nacional de Bellas Artes (INBA), between 2007 and 2009 a large group of string-puppets was restored by a project directed by the Professor Sergio A. Montero Alarcón, teacher of the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM-INAH). The group was composed by two kinds of string-puppets: one of them was of an old and rough facture attributed to the Rosete Aranda family, while the other of refined craftship was supposedly produced by the Espinal family. In this article, Ana Garduño Ortega talks with Professor Montero about the intervention process of the string puppets, emphasizing not only on the importance of maintaining a balance between its aesthetic, historical, and functional values, but also on restoring its performance potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ana Garduño Ortega, Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas del Instituto Nacional de Bellas Artes INBA. Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH.

 

Doctora en historia del arte por la facultad de filosofía y letras FFyL  de la Universidad Nacional Autónoma de México UNAM, y miembro del Sistema Nacional de Investigadores SNI. Desde 1995, se desempeña como investigadora del Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de Artes Plásticas (CENIDIAP ) del Instituto Nacional de Bellas Artes INBA, donde los museos, el coleccionismo de arte y las políticas culturales del siglo XX son sus líneas de trabajo. Asimismo, desde 1995 es profesora de asignatura en la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM -  Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, donde actualmente coordina la elaboración de una memoria sobre la trayectoria profesional de Sergio A. Montero Alarcón.

 

References

Cid de León, Óscar

“Reviven marionetas de Rosete Aranda”, Reforma, Sección Cultura, 24 de junio, documento electrónico disponible en www.reforma.com/cultura/articulo/505/1008852/Montero

Alarcón, Sergio A.

“La restauración de los títeres de Rosete Aranda”, Imprimatura. Revista de Restauración 11:3-6.

Published

2010-06-11

How to Cite

Garduño Ortega, A. (2010). The “Rosete Aranda” Puppets and their Restorer: Sergio A. Montero. Intervención, (1), 39–44. https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art9

Issue

Section

Diálogos