Considerations regarding the Conservation and Restoration of a Contemporary Work of Art: Fluxus, by Melanie Smith
DOI:
https://doi.org/10.30763/Intervencion.2013.8.95Keywords:
considerations, decision-making, conservation-restoration, contemporary work of artAbstract
Fluxus, a contemporary work of art by the British artist Melanie Smith, belongs to the permanent collection of the MUAC-UNAM, was intervened in August 2012 by the Seminar-Workshop for Restoration of Modern and Contemporary Art at Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (National School of Conservation, Restoration and Museography, ENCRYM) del Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH, National Institute for Anthropology and History, Mexico). This paper focuses on the considerations at stake during the decision-making process regarding the conservationrestoration of Fluxus.
Downloads
References
Almaraz Reyes, Mariana et al.
“Fluxus, Melanie Smith. Informe de restauración” (documento mecanoescrito), México, STROMC/ENCRyM/INAH.
Blanco, R. Sergio
“Melanie Smith: caos contra ruinas”, Gatopardo, julio, documento electrónico disponible en [http://www.
gatopardo.com/ReportajesGP.php?R=99], consultado en septiembre de 2012.
Brandi, Cesare
Teoría de la restauración, Madrid, Alianza.
Debroise, Olivier
“Melanie Smith: Fluxus”, en La era de la discrepancia. Arte y cultura visual en México 1968-1997, México, Museo Universitario de Ciencias y Arte (MUCA) /UNAM: 397.
Mata Delgado, Ana Lizeth y Karen Landa Elorduy
“La intervención del artista en la restauración de arte contemporáneo”, Intervención. Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología, 2 (3):74-79.
Molinar, Julia y Claudio Hernández
Entrevista a los encargados de la Subdirección, Conservación y Registro, y del Laboratorio de Restauración en el MUAC-UNAM, realizada el 11 de octubre, STROMC/ENCRyM/INAH.
SBMK (Foundation for the Conservation of Modern Art)
“The decision-making model for the conservation and restoration of modern and contemporary art”, en IJsbrand Hummelen y Dionne Sillé (eds.), Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary Art, Ámsterdam, Foundation for the Conservation of Contemporary Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage: 164- 177.
Smith, Melanie
Entrevista realizada en las instalaciones del MUAC-UNAM para la exposición "Antes de la resaca" por Claudio Hernández, encargado del Laboratorio de Restauración del MUAC-UNAM, videograbación, formatoMP4.
a “Biography”, página web de la artista, documento electrónico disponible en [http://www.melaniesmith.
net/biography/index.html], consultado en octubre de 2012.
b Entrevista realizada el 2 de octubre en el estudio de trabajo de la artista, México, D. F.
UNESCO/ICCROM/ICOMOS
“Values and authenticity”, arts. 9, 12 y 13, The Nara Document on Authenticity, Tokio, UNESCO/ICCROM/ICOMOS/Agency for Cultural Affairs (Government of Japan).
Van Wegen, D. H.
“Between fetish and score: the position of curator of contemporary art”, en IJsbrand Hummelen y Dionne Sillé (eds.), Modern Art: Who Cares? An Interdisciplinary Research Project and an International Symposium on the Conservation of Modern and Contemporary Art, Ámsterdam, Foundation for the Conservation of Contemporary Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage: 201-209.
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Intervención, Revista Internacional de Conservación, Restauración y Museología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es
Usted es libre de:
- Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
- Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
Bajo los siguientes términos:
-
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
-
No Comercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.