The Restorer as Artist-Interpreter

Authors

  • Carolusa González Tirado Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art4

Keywords:

conservation theory, subjectivity, restoration, interpretation, professional

Abstract

Conservation work is compared to that carried out by performing artists, since they both deliver to an audience the interpretation of the work by other artists. It emphasizes on the difference between hand skills, scientific and technological knowledge, in relation to the sensitivity and ability required for the interpretation of an object during its conservation. Through examples, it highlights the enormous cultural responsibility of the conservator through the interpretation of the message that the restored object should communicate, questioning the teaching of interpretation skills in professional conservation training, as well as its curricular implications. Cleaning operations are used as an illustrative example, in order to discuss the concept of patina. This article concludes that conservation cannot only be judged as scientifically objective or technically skilled since it is obvious that any interpretation implies subjectivity: a topic that surely has not been consciously and responsibly examined in Mexico.

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Author Biography

Carolusa González Tirado, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Licenciada en restauración de bienes muebles, egresada de la Escula Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, México; maestra en ciencias de la restauración por la Universidad de Monfort, en Inglaterra. Como profesora de la ENCRyM-INAH , desde 1989 imparte, entre otras materias, el Seminario-Taller de Conservación de Metales. De 2002 a 2008 fue subdirectora de Documentación de la Biblioteca Nacional de Antropología e Historia. Desde 2008 es profesora del Seminario-Taller de Restauración de Documentos y Obra Gráfica sobre Papel. Ha impartido cursos en Perú, Uruguay, Panamá y Colombia, y publicado 15 artículos de investigación y seis capítulos de libros.

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Published

2010-06-11

How to Cite

González Tirado, C. (2010). The Restorer as Artist-Interpreter. Intervención, (1), 7–15. https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art4

Issue

Section

Debate

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