The Role of the Artist in the Restoration of Contemporary Art

Authors

  • Ana Lizeth Mata Delgado Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH
  • Karen Landa Elorduy Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2011.3.40

Keywords:

Contemporary art restoration, Relationship artist-conservator, Restoration methodology, Artists interview

Abstract

Since the Nineteenth Century, philosophical, political and technological developments have influenced art, coming together in an aesthetic and intellectual revolution for the artists, resulting in a different perception by the public, and requiring a different approach to its conservation. 

Unlike traditional restoration, in the restoration of modern and contemporary art, contact with the living artists is a unique and fundamental tool used as an international methodology. 

The Restoration Workshop and Seminar of Modern and Contemporary Art is taught as an optional workshop in the last semester of the BA in Restoration at the National School of Conservation, Restoration and Museography, one of its most important tasks is to directly relate the student with the artistic contemporary field to support the operation, known trends, materials, and generate a databank of interviews useful for the analysis and preservation of contemporary art towards the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Lizeth Mata Delgado, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Licenciada en restauración (Escuela  Nacional de  Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional  de Antropología e Historia INAH, México). Se ha especializado en conservación y restauración de arte moderno y contemporáneo. Ha participado en diversos proyectos de conservación y restauración con instituciones públicas y privadas, entre las que destacan: el mural "Los Prometeos", de Arnold Belkin, en Managua (Nicaragua); obras pertenecientes a la Dirección General del Patrimonio Universitario de la unam  y la colección del Museo Frida Kahlo. Ha sido ponente en diversos encuentros de conservación y restauración. Desde 2006 es profesora de la ENCRyM . Ha participado en la organización de diversas iniciativas académicas, incluyendo los Cursos de Restauración de Arte Moderno y Contemporáneo ENCRyM-MoMA y el Primer Congreso Internacional de Arte Contemporáneo  “Más allá de las exposiciones”. Miembro del International Network for the Conservation of Contemporary Art, actualmente es profesora titular del Seminario-Taller de Restauración de Obra Moderna y Contemporánea de ENCRyM.

Karen Landa Elorduy, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Egresó de la licenciatura de restauración (Escuela Nacional de  Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH México), y cuenta con cursos de especialización en con servación de arte contemporáneo, incluyendo el organizado con motivo del International Symposium of Contemporary Art, Who Cares?, Ámsterdam (Países Bajos). Durante sus estudios profesionales impartió diversas ponencias, desarrollando habilidades y criterios enfocados en la conservación de textiles y el arte contemporáneo. Desde 2010 colabora en el Seminario-Taller de Restauración de Obra Moderna y Contemporánea (ENCRyM-INAH). Ha participado en la organización de varios proyectos académicos, entre los que destaca el Segundo Curso de Restauración de Arte Moderno y Contemporáneo ENCRyM-MoMA.

References

Aguilar Bautista, Gabriel y Ana Lizeth Mata Delgado. 2008 Artista y restaurador frente a frente, Foro Académico 2008, México, ENCRyM-INAH.

Althöfer, Heinz. 2003 Restauración de pintura contemporánea: Tendencias, materiales, técnicas, Lourdes Rico Martínez (trad.), Madrid, Istmo.

Conde, Teresa del (coord.). 2005 Voces de artistas, México, Conaculta.

Delgado, Aníbal. 2005 Entrevista transcrita, México, Archivo STROMC, ENCRyM-INAH.

García Ponce, Juan. 2006 Nueve pintores mexicanos, 2a. ed., México, UNAM-DGE.

González Gortázar, Fernando. 2009 Entrevista transcrita, México, Archivo STROMC, ENCRyM-INAH.

Hummelen, Ijsbrand y Dionne Sillé (eds). 1999 Modern Art: Who Cares?, Ámsterdam, Foundation for the Conservation of Modern Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage.

Smit, Ingeborg 1999 “The Transition Nature of Memory” en Ijsbrand Hummelen y Dionne Sillé (eds.), Modern Art: Who Cares?, Ámsterdam, Foundation for the Conservation of Modern Art/ Netherlands Institute for Cultural Heritage: 93-99.

Zavaleta, Juan. 2010 Videoconferencia México-Canadá. Entrevista transcrita, México, Archivo STROMC, ENCRyM-INAH.

Published

2013-06-11

How to Cite

Mata Delgado, A. L., & Landa Elorduy, K. (2013). The Role of the Artist in the Restoration of Contemporary Art. Intervención, (3), 74–79. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2011.3.40

Issue

Section

Reflexión desde la formación

Most read articles by the same author(s)