Final comment: The Limits and Ruptures in Interpretation

Authors

  • Carolusa González Tirado Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art7

Keywords:

interpretation, restoration, interdiscipline, community, representation

Abstract

In order to incite a thoughtful discussion about the way we teach our students to interpret objects and how this interpretation is reflected on the final results of treatments, the opening text in this section takes certain ideas about interpretation in conservation up to the limit. A technically correct restoration is not enough, all conservative decisions should be based on an interpretation of the object. The aim of restoration is to fulfil the needs of the people who cherish an object, rather than those of the object itself. Some examples of conservation projects in which decisions have been thoroughly justified taking into account the distinct values of particular objects, this is not the general rule. The conservator needs to learn how to work in an interdisciplinary way, as opposed to working in parallel with other specialists.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolusa González Tirado, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Licenciada en restauración de bienes muebles, egresada de la Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM - Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH, México; maestra en ciencias de la restauración por la Universidad de Monfort, en Inglaterra. Como profesora de la ENCRyM-INAH desde 1989 imparte, entre otras materias, el Seminario-Taller de Conservación de Metales. De 2002 a 2008, fue subdirectora de Documentación de la Biblioteca Nacional de Antropología e Historia. Desde 2008 es profesora del Seminario-Taller de Restauración de Documentos y Obra Gráfica sobre Papel. Ha impartido cursos en Perú, Uruguay, Panamá y Colombia, y publicado 15 artículos de investigación y seis capítulos de libros.

References

Cruz-Lara Silva, Adriana y María Eugenia Guevara Muñoz

La restauración de la cerámica olmeca de San Lorenzo Tenochtitlán, Veracruz: teoría y práctica, México, UNAM e INAH.

Contreras Vargas, Jannen y Carolusa González Tirado

“Toque de Midas: la eliminación de pátinas de monumentos en bronce”, ponencia presentada en el Tercer Congreso Latinoamericano de Restauración de Metales, México, ENCRyM-INAH.

Etherington, Don

“Conservator and Librarian”, en Book and Paper Group Annual 2, Washington, D. C., American Institute for Conservation, documento electrónico disponible en http://cool.conservationus.org/coolaic/sg/bpg/annual/v02/bp02-06.html, consultado el 23 de octubre de 2009.

Urbani, Giovanni

“La scienza e l´arte della conservazione dei beni culturali”, en La scienza e l ´arte della conservazione: storici dell´arte, tecnici, restauratori a confronto sui temi ancora irrisolti del restauro. Ricerche di storia dell´arte 16, Roma, La Nuova Italia Scientifica, 7-10.

Published

2010-06-11

How to Cite

González Tirado, C. (2010). Final comment: The Limits and Ruptures in Interpretation. Intervención, (1), 26–29. https://doi.org/10.30763/Intervencion.Rev1_Art7

Issue

Section

Debate

Most read articles by the same author(s)