The monumental sculpture of the goddess, Tlaltecuhtli, in the Templo Mayor Archaeological Site: study to stabilise the sculpture’s polychromy

Authors

  • María Barajas Rocha Departamento de Restauración Museo del Templo Mayor MTM-Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.2012.5.60

Keywords:

Pigment fixation, Aztec monumental sculpture, research, Tlaltecuhtli

Abstract

In October 2006 a colossal monolith, representing the Earth goddess Tlaltecuhtli, was discovered in front of the Templo Mayor Archaeological Site, Mexico City. In collaboration with different national and international specialists and institutions, the restorers from the Templo Mayor carried out extensive scientific research in order to find the best option to fix and stabilise the pigments that colour the stone, leading them to understand the behavior of six different substances. This article shows the importance of having the support of diverse specialists and of interdisciplinary work, in which conservation processes are based on research and previous assessments to determine the best way of solving a conservation problem.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Barajas Rocha, Departamento de Restauración Museo del Templo Mayor MTM-Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH

Licenciada en restauración de bienes muebles por la Escuela  Nacional de  Conservación, Restauración y Museografía ENCRyM- Instituto Nacional de Antropología e Historia INAH (México). Labora para el INAH desde 1997, especializada en el área de museos y de conservación arqueológicas. Ha participado en los proyectos: Conservación de los restos óseos de la Reina Roja de Palenque, Chiapas (1997), Reestructuración integral del Museo Nacional de Antropología MNA (1998-2002), Arqueológico de los Baños de Moctezuma, en el cerro de Chapultepec (2006), Restauración del relieve monumental de la diosa Tlaltecuhtli, Museo del Templo Mayor MTM (2008-2010), todos del INAH.

References

Barajas, María

“Informe de la restauración y exhibición del relieve monumental de la diosa Tlaltecuhtli Templo Mayor”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo Mayor, Museo del Templo Mayor-INAH.

Barajas, María, Pedro Bosch, Claudia Malváez, Cristina Barragán y Enrique Lima

“Stabilization of the Tlaltecuhtli Monolith Pigments”,

Journal of Archaeological Science, 37, 2881-2886.

Barberá Durón, Natalia Valeria

“Metilcelulosa e hidroxipropilcelulosa; estudio comparativo de su estabilidad y características de envejecimiento”, tesis de licenciatura, México, ENCRyM-INAH.

Barragán, Cristina y Claudia Malváez

“Evaluación del paraloid B72 y KSE 300 E como fijativos para los pigmentos presentes en el monolito de la diosa Tlaltecuhtli del Templo Mayor”, tesis de licenciatura, México ENCRyM-INAH.

Chiari, Giacomo

“Results of the X-Ray Diffraction Analysis of Samples of the Earth Goddess Tlaltecuhtli”, manuscrito, The Getty Conservation Insititute.

López Luján, Leonardo

Tlaltecuhtli, México, Fundación Conmemoraciones /

INAH.

López Luján, Leonardo, Giacomo Chiari, Alfredo López Austin y Fernando Carrizosa

“Línea y color en Tenochtitlan. Escultura policromada

y pintura mural en el recinto sagrado de la capital mexica”,

Estudios de Cultura Náhuatl, 36, 15-45.

Pimentel, Virginia

“Anteproyecto de intervención para la conservación y

restauración del material pétreo policromado en proceso de

excavación, PAU, Conjunto Ajaracas”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo Mayor.

Salinas Nolasco, Manlio Favio

“Evaluación de los cambios cromáticos y ópticos de

seis consolidantes sobre muestras de prueba del monolito

Tlaltecuhtli”, mecanoescrito, Archivo del Museo del Templo

Mayor, MTM ENCRyM -INAH.

Torres Trejo, Jaime

Petrografía y procedencia probable de algunos materiales constructivos y escultóricos del Templo Mayor de México- Tenochtitlan, mecanoescrito.

Published

2013-06-11

How to Cite

Barajas Rocha, M. (2013). The monumental sculpture of the goddess, Tlaltecuhtli, in the Templo Mayor Archaeological Site: study to stabilise the sculpture’s polychromy. Intervención, (5), 23–33. https://doi.org/10.30763/Intervencion.2012.5.60

Issue

Section

Research article

Most read articles by the same author(s)