Saint Elías, Links in a Sculptural Chain of Two Artists

Authors

  • Mercedes Murguía Meca Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), Mexico https://orcid.org/0000-0001-9632-7953
  • Yolanda Madrid Alanís Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), Mexico https://orcid.org/0009-0007-7201-702X

DOI:

https://doi.org/10.30763/Intervencion.289.v2n28.68.2023

Keywords:

sculpture, carver, painter, artists, unity

Abstract

In this SHOWCASE, considerations are made regarding the production of the novohispanic imagery, implying the combination of the carving and the polychrome, which uses as an axis the sculpture of San Elías, from the temple of Nuestra Señora de la Asunción (Our Lady of the Assumption), Tlapanaloya, State of Mexico. First of a group of five images restored in the Seminario-Taller de Restauración de Escultura Policromada (STREP, Seminar-Workshop of Polychrome Sculpture Restoration) from the Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museología (ENCRyM) of the Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), which led to the identification of a carver and a painter from Spain: Pedro de Requena y Franciso de Gamboa o De Ibía, better known as De Zumaya. The collection was adressed, in the terms proposed by Paul Philippot, as a unit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mercedes Murguía Meca, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), Mexico

Holds a Bachelor in Restoration (ENCRyM, INAH), teacher and doctorate student of Art History (UNAM). Professor in the ENCRyM of sculptural and altarpiece heritage since 2000. She was a member of the Consejo de Conservación-Restauración de Monumentos Muebles y Muebles Asociados a Inmuebles of the INAH. She has organized and participated in research and restoration projects, as well as in national and international acts. She is the coordinator of the Seminario de Escultura Virreinal (SEV-ENCRyM-INAH). Her research topics revolve around materiality, imagery creative processes and principles, altarpieces, and painting.

Yolanda Madrid Alanís, Escuela Nacional de Conservación, Restauración y Museografía (ENCRyM), Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH), Mexico

Holds a Master in Critical Theory (17, Instituto de Estudios Críticos) and a Bachelor in Restoration (ENCRyM). Professor since 1996. Winner of the Paul Coremans INAH 1999 for her restoration efforts, with an honorary mention in 2013. Winner of Best Master’s Thesis in 2020. Has undertaken assignments abroad in The Better Image, USA, and in the Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Spain. Has made publications regarding the restoration of easel painting, and the history and theories of restoration. She is a member of the Conservation-Restoration Council of the INAH and, currently, acts as its president. Belongs to the scientific advisory council of the journal Conversaciones… con, INAH-ICCROM. She is the Subdirector of Research and co-responsible of the UNESCO chair of the ENCRyM.

References

Amador, P. (2021, 4 de mayo). En busca de eslabones para el estudio de la policromía en la Nueva España: tras los pasos de Pedro Requena y Francisco Zumaya. (Tercer ciclo de conferencias. Seminario de Escultura Virreinal). Instituto de Investigaciones Estéticas-Universidad Nacional Autónoma de México. https://youtu.be/FvuwvW1nI24

Cañiza, A., Murguía, M., Unikel, F. y Amaro, L. (Coords.). (2018). Escultura de San Elías. Templo de Nuestra Señora de la Asunción, Tlapanaloya, Estado de México. Informe de los trabajos de restauración realizados en el Seminario-Taller de Restauración de Escultura Policromada. ENCRyM-INAH.

Limón, K., Murguía, M., Madrid, Y. y Amaro, L. (Coords.). (2021). Informe de los trabajos de restauración de escultura policromada, san Elías, templo de Nuestra Señora de la Asunción, Tlapanaloya, Estado de México. STREP-ENCRyM-INAH.

Manrique, J. A. (1995). Problemas y enfoques en el estudio de la escultura novohispana. En Pintura, escultura y artes útiles en Iberoamérica, 1500-1825. Cátedra.

Philippot, P. (1973). Restauración: filosofía, criterios y pautas. En Documentos de Trabajo, 1er Serlacor. Seminario Regional Latinoamericano de Conservación y Restauración (pp. 3-4). Centro Regional Latinoamericano de Estudios para la Conservación y Restauración de los Bienes Culturales,-Convento de Churubusco-INAH.

Philippot, P. (julio de 2015). La obra de arte, el tiempo y la restauración. Conversaciones… revista de conservación con Paul Philippot Revista de Conservación(1), 18-28.

Published

2024-02-22

How to Cite

Murguía Meca, M., & Madrid Alanís, Y. (2024). Saint Elías, Links in a Sculptural Chain of Two Artists. Intervención, 2(28), 191–214. https://doi.org/10.30763/Intervencion.289.v2n28.68.2023